DZIECKO

Bezpieczne dziecko na drodze – fotelik samochodowy

Bezpieczne dziecko na drodze to jeden z naszych rodzicielskich dylematów. Jak zapewnić to bezpieczeństwo? Przecież zdrowie i życie naszych pociech jest najważniejsze. Część informacji znajdziecie w poprzednim poście link zostawiam wam tu. Natomiast temat fotelików samochodowych jest tak obszerny, że postanowiłam poświęcić temu tematowi osobny post.

Sami jakiś czas temu uznaliśmy, że czas najwyższy na zmianę fotelika samochodowego dla Roberta. Wybór w sklepach jest tak ogromny, że można dostać niezłego zawrotu głowy.
Czym się kierować, co jest najważniejsze przy wyborze fotelika, jaki najlepszy oraz co to jest „ON CRASHTEST”? Te wszystkie odpowiedzi znajdziecie w tym poście.

Rodzaje fotelików
– 0-13kg, od 0 do 12 miesięcy, to najważniejsza grupa fotelików samochodowych przeznaczona dla najmłodszych – noworodków i niemowląt – które nie potrafią w żaden sposób panować nad ciałem. Szczególnie niebezpieczne jest to przy hamowaniu i ruszaniu. Foteliki te mają kształt kołyski i są montowane tyłem, posiadają 3- lub 5 punktowe pasy. Pamiętajmy aby zawsze zostawiać uchwyt podniesiony do góry, jest to szczególnie ważne w razie wypadnięcia fotelika z auta. Fotelik z podniesionym uchwytem zwyczajnie się „przeturla” nie zagrażając w żaden sposób dziecku, a przede wszystkim nie narażając jego główki.

– 9-18kg, od 9 miesiąca do 4 roku życia, foteliki te są montowane przodem lub tyłem do kierunku jazdy. Posiadają 3- lub 5 punktowe pasy bezpieczeństwa, w większości posiadają funkcje pozycji półleżącej, która idealnie nadaje się do spania podczas jazdy samochodem. Pamiętajmy, że jeśli nie chcemy dziecku zrobić krzywdy podstawowym warunkiem jest to aby dziecko potrafiło samodzielnie siedzieć. Najbardziej bezpieczną opcją jest fotelik montowany tyłem do kierunku jazdy, dzieci powinno się tak przewozić do 4 roku życia, a minimum do 1,5 roku życia (w Polsce wiek minimalny przesunięto do 2 lat). W Szwecji jest to zupełnie normalne, że dzieci do czwartego roku życia, a nawet dłużej są przewożone tyłem. Chodzi o układ kostny dziecka, szczególnie odcinek szyjny jest bardzo delikatny. Każde hamowanie, a zwłaszcza gwałtowne powoduje szarpnięcie głowy, a to często kończy się urazem kręgosłupa. Jazda tyłem całkowicie elminuje ten problem.

– 15-36kg, 4-12 roku życia, foteliki te posiadają wielostopniową regulacje zagłówka przez co można je idealnie dopasować do wzrostu dziecka. Posiadają wbudowane podłokietniki, a dziecko jest przypinane samochodowymi pasami bezpieczeństwa. Według prawa w foteliku musi być przewożone każde dziecko, które wzrostem nie przekracza 150 cm wzrostu.

To były trzy najczęstsze kategorię fotelików samochodowych. Istnieją jeszcze inne uniwersalne kategorię:
0-18kg, od 1 miesiąca do 4 roku życia (te foteliki są najbardziej opłacalne finansowa, ale są najmniej bezpieczne ze względu na fakt zupełnie różnych potrzeb dziecka, które jest w okresie niemowlęcym, a czterolatka, te foteliki nie są w stanie zapewnić maximum bezpieczeństwa)
9-25kg, od 9 miesiąca do 6 roku życia
9-36kg, od 9 miesiąca do 12 roku życia

Montaż i sposoby montowania:
– przodem
– tyłem
– samochodowy pas bezpieczeństwa
– system ISOFIX
– pas Top Tether (górny pas mocujący)
Fotelik potrzebuje trzech punktów podparcia. W przypadku zapięcia samochodowym pasem bezpieczeństwa jest to pas przeciągnięty z góry, z dołu, plus zapinka. W przypadku ISOFIX jest to baza z dwoma kolcami, które wpina się w uchwyty przymocowane bezpośrednio do ramy pojazdu. Jednak potrzebny jest również trzeci punkt podparcia (mocowania), może to być górny pas Top Tether (pas kotwiczący) mocowany w wyznaczonym miejscu w samochodzie (uwaga! nie każdy samochód posiada punkt „kotwiczenia”), alternatywą są tzw. bazy wyposażone w uchwyty ISOFIX i nogę podpierającą. Jest to bardzo popularna metoda mocowania fotelików przez szybkość i wygodę w mocowaniu jak i zdecydowanie większą stabilność. Mój samochód nie posiada opcji ISOFIX więc fotelik zapinam samochodowymi pasami bezpieczeństwa, Michał natomiast ma baze ISOFIX wraz z nogą. Przez co teraz mamy zupełnie inne foteliki.
Najbezpieczniej jest montować fotelik na środku tylnej kanapy, natomiast zupełnie zakazane jest przewożenie dziecka tyłem na przednim siedzeniu gdy ma się aktywną poduszkę powietrzną. Poduszka ta podczas wypadku uderza nawet z prędkością 300 km/h, nawet jeśli fotelik wytrzyma takie uderzenie nie jest w stanie ochronić dziecka, co dla niego może mieć fatalne skutki, a nawet doprowadzić do śmierci.

Ciekawostka
Foteliki posiadają datę ważności. Grupy 0-13kg oraz 9-18kg nie powinny być użytkowane dłużej niż 5 lat od daty produkcji. Po tym czasie materiały z których je wykonano są już na tyle zużyte, że nie zapewniają dziecku wystarczającego bezpieczeństwa. Nie dotyczy to modeli fotelików dla starszych dzieci.

ON CRASHTEST
Jest to test zderzeniowy przeprowadzony w warunkach laboratoryjnych, którego celem jest sprawdzenie systemu bezpieczeństwa. Wykonują je specjalistyczne instytucje. Jedną z najpopularniejszych jest niemiecka instytucja ADAC, jest ich wiele więcej jednak zamiast wymieniać Wam nazwy wole skupić się na czym polega test.
Co wpływa na ocenę ogólną
– bezpieczeństwo
– obsługa
– ergonomia
– obecność substancji szkodliwych w materiale (jeśli jest ich dużo fotelik z automatu dostaje najniższą ocenę)
– czyszczenie
– stabilność zamontowanego fotelika
– przebieg pasów bezpieczeństwa
– korpus dziecka
– czy może zostać nie odpowiednio zamontowany,
Do testów wykorzystywane są manekiny wyposażone w czujniki. Bada się różny system wiekowy i wagowy. Bardzo ciężko zdobyć najwyższe oceny w takich testach, tylko nielicznym się udaje. Istnieje również TEST VTI-PLUS, wykonywany jest tylko na fotelikach montowanych tyłem do kierunku jazdy, ponieważ żaden fotelik montowany przodem nie jest w stanie spełnić wymaganych kryteriów. Chodzi dokładnie o nacisk na szyję grożącego złamaniem, w dwóch kategoriach:
W foteliki do 18 kg nacisk siła ta nie może przekroczyć 122 kg, natomiast w foteliku do 25 kg siła ta nie może przekroczyć 164 kg. Powyżej tej wartości istnieje bardzo duże ryzyko zerwania kręgów szyjnych i śmierci.

Czym kierować się przy wyborze fotelika samochodowego
– przede wszystkim pozytywną oceną w testach bezpieczeństwa
– wagą dziecka
– wzrostem
– wiekiem
– stabilnością zamontowanego fotelika
– wymiarami pasów bezpieczeństwa
– kompatybilnością fotelika z autem
– aby główka nie wystawała po za obrys fotelika
– pasy nie były zbyt nisko
– łatwością czyszczenia tapicerki

wyjątki
Istnieją w prawie wyjątki, kiedy dziecko nie musi siedzieć w foteliku samochodowym:
– jeśli dziecko jest zbyt duże, a na rynku nie ma żadnego fotelika dostosowanego do jego wymiarów
– jeśli 3 foteliki nie mieszczą się na tylnej kanapie, w takim wypadku jedno dziecko może jechać bez fotelika zapięte samochodowymi pasami bezpieczeństwa. Nie może to być jednak dziecko młodsze niż 3 lat.
– gdy poruszamy się taksówką, pojazdem policyjnym, pojazdem straży miejskiej, a także środkiem transportu sanitarnego
– zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do jazdy w takim zabezpieczeniu

Pamiętajmy, że pasów nie zapinamy dla policji czy przed obawami o mandat ale dla własnego bezpieczeństwa i tego uczmy nasze dzieci.

Mam nadzieję, że tekst będzie dla Was przydatny i pomocny.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *